Förlossning del 2

Jag låg i badet i någon timma, till slut så kände jag att nu måste jag bara upp. Ville verkligen ha lustgasen nu, så jag ställde mig upp, fick en värk, Peter hjälpte mig till en stol 1 meter ifrån badkaret fick en värk. Han hjälpte mig att få på de snygga kläderna man får på nus. Sedan så ringer vi efter personalen som ska visa rummet.

Bemötandet är ungefär "orkade du inte längre i badkaret"

Jag ignorerar alla ord och försöker koncentrera mig på att ta mig till rummet så jag kan få lustgas. Personalen försöker prata med mig och jag känner mig bara irriterad över att jag aldrig ska få lustgasen.

Jag börjar andas i lustgasen men tycker inte att de hjälper så mycket, tittar på klockan 20:00 tänker på att de förmodligen är några timmar kvar innan bebisen kommer.

Personalen har de tankarna också då lilla hjärtat låg så högt upp.

Från de jag börjar med lustgasen kommer värkarna varje minut ibland varannan, så hinner vila ca 1 minut mellan. Tillslut så känner jag en värk som är farligt lik en krystvärk, säger till Peter som ringer på klockan. Vi har då fortfarande inte ökat lustgasen, har typ på lägsta. Hinner max andas i lustgasmasken 15 gånger innan krysvärkarna kommer. Någonstans i säger peter till om att öka lustgasen, men personalen är inte så hjälpsam eller snabb så han frågar snabbt om det var "den kranen", barnmorskan svarade och sedan vred han på högre styrka.

20:19 Får jag första krystvärken
20:20 Går vattnet
20:22 är lill tösen född

När vattnet går kommer lilla i rasande fart och jag hinner tänka på de tre krystvärkarna, "satan va ont de gör, om jag hjälper till kommer de gå över fortare" sedan va hon ju född.

Tur att jag inte väntade tills de var fem minuter mellan värkarna, tur jag inte lyssnade på rådgivning vid förlossningen som sa att de var förvärkar, tur att jag inte stannade hemma och bara skulle ta en alvedon och pröva en riskudde. Fram tills jag kom in till förlossningen så hade jag bara 10 min mellan värkarna, från att gå från undersökningsrummet till badrummet så började dom var sedan gick de direkt till max 3 minuter mellan dom, ibland tog de 10 minuter igen. Kom in vid 18, inskriven vid 18:30 och hon är ju född mindre än 2 timmar senare.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0